Porvoon taideyhdistyksen 2016 kevättiedote

Hyvää kevättä kaikille Taideyhdistyksen jäsenille

Taideyhdistyksen uusi hallitus 2016
Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Taidetehtaalla 8.4.2016
Yhdistyksen hallitusta täydennettiin yhdellä uudella jäsenellä ja varajäsenellä. Varsinaiseksi jäseneksi valittiin Iina Virkki ja varajäseneksi näyttelijä, Johanna Veromaa. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Heikki Oksanen. Hallituksen 2016 jäsenet ovat:

Heikki Oksanen, pj. valokuvaus
Petri Hytönen, taidemaalaus
Hannimari Heino, runous, kirjallisuus
Päivi Mikola, sisustusarkkitehtuuri, tuotesuunnittelu
Raimo Uunila, videotaiteilija
Iina Virkki, taidemaalaus
Katja Kaulanen, tanssi, draama
Johanna Veromaa, varajäsen, näyttelijä, laulaja

Jäsenmaksu nousee 20 euroon
Yhdistyksen vuosikokouksessa päätettiin jäsenmaksun korottamisesta 20 € vuodessa. Syynä jäsenmaksun nostoon on se, että Porvoon kaupunki ei vuoden 2014 jälkeen ole tukenut yhdistystä vuosittaisella avustuksellaan, joka on mahdollistanut yhdistyksen toiminnan. Jäsenmaksu on ollut sama 10 € vuodesta 2002 lähtien.
Vuoden 2016 jäsenmaksun 20 € voi maksaa tilille: FI87 5544 0720 0122 20.
Liitteenä myös pankkisiirtolomake.

Taideretki Espooseen
Perinteinen taideretki järjestetään lauantaina 21.5.2016. Matka tehdään Gallen-Kallela museoon Tarvaspäähän ”Silent Space” näyttelyyn. Sieltä jatketaan Espoon Emmaan katsomaan mm. Rut Brykin näyttelyä.

Bussikuljetus lähtee Valtimotalon edestä klo. 11.00. Bussimatkan hinta 10€. Osallistujat maksavat itse sisäänpääsymaksunsa museoihin. Paluu klo.17.00 mennessä.
Pyydämme ystävällisesti lähettämään sitovan ilmoittautumisen osoitteeseen porvoontaideyhdistys@gmail.com 15.5. mennessä.

Yhdistyksen 50-vuotisjuhla
Porvoon Taideyhdistyksen 50-vuotisjuhlat järjestetään 10.6. klo. 18.00 alkaen Rakuunarykmentissä osoitteessa Jokikatu 24. Illalliskortti 10€. Luvassa musiikkiesityksiä ym. performanssia ja tarjoilua. Voit ottaa mukaan omia virvokkeita. Istumapaikkoja on 40 hengelle. Ilmoittaudu mukaan yhteiseen iloiseen iltaan 3.6. mennessä sähköpostilla: porvoontaideyhdistys@gmail.com

Lisätietoa: Heikki Oksanen, puh. 0400 726956

Yhteisöllinen Enkeli-Mix projekti
Enkeli-Mix

Porvoon Taideyhdistys, kaikille avoin, paikallisen taiteen edistämistä ajava yhdistys täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi olemme suunnitelleet yhteisöllistä ulkoilmateosta, joka on esillä koko tulevan kesän. Teoksen tekemiseen saavat osallistua kaikki halukkaat lapsista vanhuksiin nyt huhti-toukokuun aikana. Kutsumme mukaan porvoolaisia kouluja, päiväkoteja, palvelutaloja ja muita yhteisöjä.

Projektin työnimenä on “Enkeli-Mix". Aiheena on siis enkeli, kunkin oma suhde enkeliin.
Millainen on juuri sinun enkelisi? Mikä tuo sinulle turvaa, lohtua, huolenpitoa? Onko se vaikkapa naapuri, isotäti, sisko, veli, puu, aurinko, tähti, nuotio?
Kerro siis piirtämällä, kuka ja mikä ja millainen sinun enkelisi on.

Enkelit ripustetaan toukokuun lopulla Porvoon Tuomiokirkon pihapiiriin, jonne ne jäävät kesäkuukausien ajaksi. Puut koristellaan enkelihahmoilla 2-10 metrin korkeuteen.

Tarkoituksena on luoda yhteiseen kaupunkitilaan positiivinen henki. Samalla luomme teoksen, yhteisötaideteoksen, jossa kaikki ovat mukana tekijöinä. Luomme yhteisen tilan, mielentilan ja erilaisia ajatuksia asiasta, joka yhdistää meitä hyvällä. Enkeli-Mix yhteisötaideteos on osa Porvoon Triennaalin tämän vuotista Varjo-Triennaalia.

Tekotapana on mustavalkoinen piirustus, joka leikataan muotoon ja laminoidaan.

Piirroksen teko-ohjeet:

1. Piirrä hahmosi paksulla tussikynällä suoraan A4 tai A3 paperille. Tavallinen kopiopaperi sopii työskentelyyn hyvin. Voit myös luonnostella hahmon lyijykynällä ennen viivojen vahvistamista tussilla.

2. Käännä paperi ja vahvista piirroksen viivat myös paperin toiselta puolelta.

3. Leikkaa hahmo irti tussin linjojen ulkopuolelta niin läheltä viivaa kuin suinkin. Epätarkkuus leikkaamisessa ei kuitenkaan haittaa lopputulosta.

4. Laminoi leikattu kuva laminointikoneella. Jollei laminaatti tartu kunnolla koko alueelta voidaan se laittaa koneen läpi uudelleen.

5. Laminoinnin jälkeen leikataan saksilla hahmo irti siten, että piirroksen ulkopuolelle jää noin senttimetrin levyinen laminoitu kerros, joka estää veden imeytymisen paperiin.

Piirroksien toimitus:

Toimita piirrokset 27.5 mennessä Kulttuuritalo Grandiin, Piispankatu 28 tai Porvoon Taidekoululle, Kaivokatu 40.

Ripustus tapahtuu 31.5 ja 1.6. Tuomiokirkon pihamaalla. Voisitteko ystävällisesti ilmoittaa osallistumisestanne osoitteeseen: porvoontaideyhdistys@gmail.com.

Tulemme tarvittaessa kertomaan projektista myös henkilökohtaisesti. Yhteydenotot Heikki Oksanen: olliheikki.oksanen@saunalahti.fi , puh. 0400/726956

Video Juhani Linnovaarasta
Tammikuussa 2014 valmistui video taidemaalari Juhani Linnovaarasta
Talvella 2013 alettiin Porvoossa valmistaa dokumenttia taidemaalari Juhani Linnovaarasta. Materiaalista editoitiin versio esitettäväksi hänen näyttelyssään Porvoon Kappalaisentalossa 10.1-9.2.2014. Videon toimittaja on Petri Hytönen. Ohjauksesta ja kuvauksesta vastaa Raimo Uunila. Editoinnin on tehnyt Raimo Uunila ja Camilla Sire´n. Tuotannosta vastaa Heikki Oksanen ja Porvoon taideyhdistys.
Katso Juhani Linnovaara video