Taideyhdistyksen vuosikokous 2016
Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Taidetehtaalla 8.4.2016

Taideyhdistyksen uusi hallitus 2016

Yhdistyksen hallitusta täydennettiin yhdellä uudella jäsenellä ja varajäsenellä. Varsinaiseksi jäseneksi valittiin Iina Virkki ja varajäseneksi näyttelijä, Johanna Veromaa. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Heikki Oksanen. Hallituksen 2016 jäsenet ovat:

Heikki Oksanen, pj. valokuvaus
Petri Hytönen, taidemaalaus
Hannimari Heino, runous, kirjallisuus
Päivi Mikola, sisustusarkkitehtuuri, tuotesuunnittelu
Raimo Uunila, videotaiteilija
Iina Virkki, taidemaalaus
Katja Kaulanen, tanssi, draama
Johanna Veromaa, varajäsen, näyttelijä, laulaja

Jäsenmaksu nousee 20 euroon
Yhdistyksen vuosikokouksessa päätettiin jäsenmaksun korottamisesta 20 € vuodessa. Syynä jäsenmaksun nostoon on se, että Porvoon kaupunki ei vuoden 2014 jälkeen ole tukenut yhdistystä vuosittaisella avustuksellaan, joka on mahdollistanut yhdistyksen toiminnan. Jäsenmaksu on ollut sama 10 € vuodesta 2002 lähtien.
Vuoden 2016 jäsenmaksun 20 € voi maksaa tilille: FI87 5544 0720 0122 20.
Liitteenä myös pankkisiirtolomake.

Hallituskauden 2015 toimintakertomus
Porvoon Taideyhdistys
Hallituskauden 2015-16 toimintakertomus

1. Kokoukset
Yhdistys on pitänyt viime hallituskauden aikana 9 kokousta ja lähettänyt yhden perinteisen jäsenkirjeen ja useita sähköpostitiedotteita.

Hallituksen jäsenet 2015-16:
Heikki Oksanen,puheenjohtaja
Petri Hytönen
Raimo Uunila
Päivi Mikola
Hannimari Heino
Katja Kaulanen
Emmi Valve

2. Yhdistyksen toiminnan rahoituksesta on todettava seuraavaa. Porvoon kaupunki on tukenut viime vuosina yhdistyksen toimintaa vuosittaisella 5000 € summalla. Tämä tuki poistettiin vuonna 2014. Vuonna 2015 yhdistys sai vielä 1500€ kohdeavustuksen juhlavuoden toimintaa, mutta jatkossa avustus on epävarmaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhdistyksen toiminta on jäsenmaksujen ja lainaamo Konstan mahdollisen ylijäämän varassa.

3. Juhlakalenteri
Yhdistys toimitti ja kokosi 2015 syksyllä 50-vuotis-juhlakalenterin myytäväksi porvoolaisille ja jaettavaksi julkaisua tukeneille sponsoreille. Kalenteri on käynyt kaupaksi huonosti myyntiyrityksistä huolimatta ja on sponsorointituesta huolimatta aiheuttanut vuodelle 2015 noin 3000€ ylimääräiset menot.

4. Beni Juslin muistonäyttely
Yhdistys järjesti Beni Juslinin muistojuhlan ja -näyttelyn Taidehallin
Kulmagalleriassa 28.11.2015. Näyttely oli avoinna 28.11.2015-17.1.2016.

5. Kulmagallerian näyttelyt
Yhdistys valitsi taiteilijajäsentensä joukosta 6 taiteilijaa esittäytymään galleria Kulmassa vuonna 2016.

6. Hallituksen jäsenten luentosarja Taidetehtaalla
Yhdistyksen jäsenet esittäytyivät kevään aikana Taidetehtaan Ateljeetilassa pitäen luennon oman ammattialueensa näkökulmasta. Mukana sarjakuvataiteilija Emmi Valve, kuvataiteilija Petri Hytönen, runoilija Hannimari Heino, valokuvaaja Heikki Oksanen, muotoilija Päivi Mikola ja videotaiteilija Raimo Uunila.

7. Osallistuminen jyrytykseen
Yhdistyksen valitsema taiteilijaedustaja oli toukokuussa mukana jyryttämässä tulevan 2016 näyttelyitä

8. Ville Vallgren muistokulkue
Ville Valgren muistokulkue järjestettiin 12.12.2015. Haudalla käynnin jälkeen kokoonnuttiin nauttimaan glögiä ja pipareita galleria Colmioon Jokikadulle.

9. Taiteilijaseuran 10 vuotisjuhla
Yhdistys osallistui Porvoon taiteilijaseuran 10-vuotis tilaisuuden järjestelyihin. Juhlat vietettiin 17.6.2015 Rakuunarykmentissä Jokikadulla.

10. Åke Hellman 100-vuotiaspäivät
Yhdistys osallistui Åke Hellmannin 100-vuotis syntymäpäiviin viemällä kukkatervehdyksen taiteilijan kotiin. Yhdistyksen edustaja osallistui myös Hellman-seminaariin.

11. Berliinin residenssi, Petri Hytönen
Yhdistys tarjoaa jäsenilleen mahdollisuuden vuokrata asumisresidenssiä Berliinissä yhteistyössä kirjallisuusyhdistys Särön kanssa. Vuoden 2015 toukokuussa residenssissä majailivat kuvataiteilijat Petri Hytönen ja Marika Kaarna.

12. Lainaamon toiminnan kehittäminen
Yhdistys kehittää ja monipuolistaa edelleen taidelainaamo Konstan toimintaa. Tarjolle lainaamoon on otettu myös kirjallisia julkaisuja paikallisilta taiteilijoilta. Lainaamotoiminta on kehitetty yhteistyössä Porvoon kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa ja lainaustoiminta on melko vilkasta, noin 70 teosta vuodessa on lainassa.

13. Triennaaliin suunnitteleminen
Yhdistys oli osallisena suunnittelemassa Porvoon esitriennaalia 2016 sekä varsinaista Triennaalia 2017 Porvoon Haaga Helian seminaarissa 12.2.2016

14. Vuoden kulttuuriteko palkinto Panu Varstalalle
Vuoden kulttuuritekopalkinto päätettiin myöntää Panu Varstalalle ansioista Kokonniemen virkistysalueen kunnostamiseksi.

15. Harrastelijataiteilijoiden toiminta
Harrastajataiteilijat perustivat omat kotisivut; www.kuvataideharrastajat.fi. Linkki sivuille löytyy yhdistyksen sivuilta. Harrastajataiteilijat järjestivät taideleirin Övikissä ja lisäksi yhteistyössä Borgå Folkakademin kanssa kaupunkimaalausleirin. Harrastajataiteilijat pitivät vuosinäyttelyn galleria Kappalaisen tiloissa 60 tekijän voimin. Vuoden 2015 alussa Kuvataideharrastajat ripustivat Porvoon sairaalaan kuvataidenäyttelyn.

16. Taideretki Emmaan ja Didrichsenin museoon.
Tammikuun 10 2015 Taideyhdistys järjesti jäsenilleen bussiretken Didrichsenin museoon Edward Munch-näyttelyyn. Samalla vierailtiin myös Espoon taidemuseo Emmassa. Mukana retkellä oli 24 henkeä.